13-10-2009
De eerste fase van verbouw en upgrade van de Airbus cockpit is eindelijk voltooid!
Alle oude displays (te klein en met slechte kleuren) zijn nu vervangen door nieuwe en grotere monitoren. In de toekomst wil ik nog verlichting aanbrengen in de knoppen en een verbeterde MCDU bouwen, maar de cockpit is nu wel operationeel.
De afmetingen van de 6 flight-displays (soort tv-schermen) komen nu overeen met de afmetingen zoals in een echte Airbus cockpit.
Hieronder zien jullie een foto van de nieuwe cockpit (we staan hier klaar voor vertrek op Runway 25 R van Brussel Airport)
Alle oude displays (te klein en met slechte kleuren) zijn nu vervangen door nieuwe en grotere monitoren. In de toekomst wil ik nog verlichting aanbrengen in de knoppen en een verbeterde MCDU bouwen, maar de cockpit is nu wel operationeel.
De afmetingen van de 6 flight-displays (soort tv-schermen) komen nu overeen met de afmetingen zoals in een echte Airbus cockpit.
Hieronder zien jullie een foto van de nieuwe cockpit (we staan hier klaar voor vertrek op Runway 25 R van Brussel Airport)
Afgezien van enkele onbelangrijke zaken, lijkt deze
cockpit nu heel goed op een echte cockpit: alle vlieginstrumenten,
knoppen, schakelaars etc zijn aanwezig en het mooie is dat ze inmiddels
ook allemaal werken! Het was bepaald niet eenvoudig om alles werkend te
krijgen en de cockpit zit dan ook helemaal vol met draden en
electronica. Er liggen echt honderden draden achter de schermen!
Gelukkig heb ik hulp gekregen van electronica specialisten bij deze
klus.
Ik zal een uitleg geven bij de foto.
Het bovenste paneel wat je ziet, noemt men de overhead en dit is normaliter vastgemaakt aan het dak van de cockpit.
Hierin zitten onder andere de knoppen voor de verlichting, de brandstofpompen, airconditioning en de schakelaars voor "Fasten seatbelts" en "No smoking"
Daaronder zien jullie de 6 flight-displays.
De 2 schermen links en de 2 schermen rechts geven normaliter hetzelfde beeld weer (maar aangezien er altijd 2 piloten zijn, heeft iedere piloot zijn eigen 2 schermen).
De Captain zit altijd links en de andere piloot (First Officer) zit rechts.
De linkse display geeft informatie over de snelheid, over dalen dan welk stijgen en of het vliegtuig horizontaal vliegt of in een bocht. Zeker 's nachts boven de oceaan is het voor de piloot niet mogelijk om te zien of het vliegtuig horizontaal vliegt en hij vertrouwt dus volledig op deze display.
De rechter display geeft informatie over de route: waar is het vliegtuig nu, waar is het dichtstbijzijnde vliegveld, waar moet een bocht worden gemaakt en informatie over andere vliegtuigen die in de buurt vliegen.
De grote blauwe balk met al die draaiknoppen ( juist boven de displays) is de Autopilot.
Hierin kan de piloot de snelheid, richting, hoogte en stijgen/dalen ingeven.
De twee displays in het midden geven technische informatie: oliedruk in de motoren, toerental van de turbines, hoeveel brandstof is er nog etc, maar ook informatie of het landingsgestel in of uit is, of de deuren dicht zijn, wat is de positie van de flaps etc.
Het horizontale gedeelte tussen de stoelen van de 2 piloten noemt men de pedestal.
Hierin zitten de Throttles (in het midden en hiermee geef je gas) en de hendels voor de flaps en de speedbrakes (dat zijn die flappen in de vleugel die uitklappen op het moment dat een vliegtuig landt).
Verder zitten daar nog in de radio's en de FMC (Flight Management Computer). In deze FMC geeft de piloot de route aan hoe het vliegtuig van A naar B moet vliegen.
In de lucht zijn er net als op de grond heel veel snelwegen en in de FMC geef je steeds het nummer van de snelweg in, dan het nummer van de afslag en dan het nummer van de snelweg waarop het toestel verder vliegt.
Het bovenste paneel wat je ziet, noemt men de overhead en dit is normaliter vastgemaakt aan het dak van de cockpit.
Hierin zitten onder andere de knoppen voor de verlichting, de brandstofpompen, airconditioning en de schakelaars voor "Fasten seatbelts" en "No smoking"
Daaronder zien jullie de 6 flight-displays.
De 2 schermen links en de 2 schermen rechts geven normaliter hetzelfde beeld weer (maar aangezien er altijd 2 piloten zijn, heeft iedere piloot zijn eigen 2 schermen).
De Captain zit altijd links en de andere piloot (First Officer) zit rechts.
De linkse display geeft informatie over de snelheid, over dalen dan welk stijgen en of het vliegtuig horizontaal vliegt of in een bocht. Zeker 's nachts boven de oceaan is het voor de piloot niet mogelijk om te zien of het vliegtuig horizontaal vliegt en hij vertrouwt dus volledig op deze display.
De rechter display geeft informatie over de route: waar is het vliegtuig nu, waar is het dichtstbijzijnde vliegveld, waar moet een bocht worden gemaakt en informatie over andere vliegtuigen die in de buurt vliegen.
De grote blauwe balk met al die draaiknoppen ( juist boven de displays) is de Autopilot.
Hierin kan de piloot de snelheid, richting, hoogte en stijgen/dalen ingeven.
De twee displays in het midden geven technische informatie: oliedruk in de motoren, toerental van de turbines, hoeveel brandstof is er nog etc, maar ook informatie of het landingsgestel in of uit is, of de deuren dicht zijn, wat is de positie van de flaps etc.
Het horizontale gedeelte tussen de stoelen van de 2 piloten noemt men de pedestal.
Hierin zitten de Throttles (in het midden en hiermee geef je gas) en de hendels voor de flaps en de speedbrakes (dat zijn die flappen in de vleugel die uitklappen op het moment dat een vliegtuig landt).
Verder zitten daar nog in de radio's en de FMC (Flight Management Computer). In deze FMC geeft de piloot de route aan hoe het vliegtuig van A naar B moet vliegen.
In de lucht zijn er net als op de grond heel veel snelwegen en in de FMC geef je steeds het nummer van de snelweg in, dan het nummer van de afslag en dan het nummer van de snelweg waarop het toestel verder vliegt.
Hierboven zie je een close-up van de cockpit.
Bovenaan al de draaiknoppen van de Autopilot, daaronder de technische displays en dan de pedestal waarin je goed de throttles kan zien, de radio's en de FMC (2 stuks, links en rechts in de pedestal, zodat beide piloten makkelijk de FMC kunnen programmeren.
Hieronder een close-up van de pedestal.
De 2 hendels op de voorgrond zijn voor de Speedbrakes (links) en Flaps (rechts)
Daarachter in het midden zie je de schakelaars om de motoren te starten en direct daarachter de Throttles. De wit-zwarte wielen links en rechts van de throttle zijn voor de trim te regelen.
De trim zijn kleine flapjes in het staartvlak, die ervoor zorgen dat het vliegtuig perfect horizontaal blijft vliegen.
Links van de throttles zitten de radio's.
En helemaal aan het eind zitten de FMC's (Flight Management Computers), links en rechts.
Bovenaan al de draaiknoppen van de Autopilot, daaronder de technische displays en dan de pedestal waarin je goed de throttles kan zien, de radio's en de FMC (2 stuks, links en rechts in de pedestal, zodat beide piloten makkelijk de FMC kunnen programmeren.
De 2 hendels op de voorgrond zijn voor de Speedbrakes (links) en Flaps (rechts)
Daarachter in het midden zie je de schakelaars om de motoren te starten en direct daarachter de Throttles. De wit-zwarte wielen links en rechts van de throttle zijn voor de trim te regelen.
De trim zijn kleine flapjes in het staartvlak, die ervoor zorgen dat het vliegtuig perfect horizontaal blijft vliegen.
Links van de throttles zitten de radio's.
En helemaal aan het eind zitten de FMC's (Flight Management Computers), links en rechts.
Dit is de overhead.
We hebben alles gebouwd met verlichting erachter, zodat het paneel mooi blauw doorschijnt.
En een bedrijf in de buurt heeft al die witte lijnen er in gegraveerd. Het is echt heel mooi, vooral wanneer het donker is!
Als je goed kijkt, zie je aan de zijkant staan waar de rijen met knoppen en schakelaars voor zijn:
Hydraulics/Fuel (=brandstofpompen)
Elec (= electricity), dit beheert de accu's, externe stroom aan de gate etc
Air Cond (= Air conditioning), niet alleen voor de passagiers, maar vooral voor de motoren!
Helemaal beneden zijn de schakelaars voor alle lampen.
In een echte AIrbus cockpit ziet het er precies zo uit!
We hebben alles gebouwd met verlichting erachter, zodat het paneel mooi blauw doorschijnt.
En een bedrijf in de buurt heeft al die witte lijnen er in gegraveerd. Het is echt heel mooi, vooral wanneer het donker is!
Als je goed kijkt, zie je aan de zijkant staan waar de rijen met knoppen en schakelaars voor zijn:
Hydraulics/Fuel (=brandstofpompen)
Elec (= electricity), dit beheert de accu's, externe stroom aan de gate etc
Air Cond (= Air conditioning), niet alleen voor de passagiers, maar vooral voor de motoren!
Helemaal beneden zijn de schakelaars voor alle lampen.
In een echte AIrbus cockpit ziet het er precies zo uit!
Nog een overzichtsfoto van het onderste deel van de cockpit
Ook nog een plaatje van ons vliegtuig aan de gateEn voor degenen die willen weten hoe onze Airbus A-320 er van buiten uitziet, volgt hieronder een plaatje genomen tijdens de vlucht.







1 opmerking:
trompke op 08-02-2010 13:16
Wow.... dat ziet er goed uit! Echter kun je het niet maken toch?
Wie weet... zit ik misschien ooit nog eens in een van die stoelen...
Leuk, deze punt.nl
Hanny
minifantasy op 04-10-2012 18:38
13 oktober 2009....
Tijd vliegt als je een airbuscockpit hebt hahaha
helma58 op 04-10-2012 18:45
Ziet er interessant uit ...al die wijzertjes en klokjes maar voor mij acacdabra!
Groetjes Helma
trompke op 04-10-2012 18:57
Ooohh... wat goed Paul en Julian! Hij is al een poosje klaar lees ik...
En vliegen jullie nog steeds? Of neem het geocachen teveel tijd
Een reactie posten